Web Analytics Made Easy - Statcounter

3 مقاله عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان در فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قرآنی به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تویسرکان، سه مقاله علی‌حسین احتشامی با عنوان «روش تعامل علامه طباطبایی (ره) با روایات تفسیری نقل به معنی»،‌ «معیارها و اسلوب‌های اختیار در گزینش قرائت صحیح و آثار آن» و «سنجش قرائت با معیار زبان عربی و شاخصه‌های گزینش قرائت صحیح»در فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قرآنی به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

بررسی روش تعامل علامه طباطبایی با روایات تفسیری نقل به معنی

علی‌حسین احتشامی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره چیکده مقاله «معیارها و اسلوب‌های اختیار در گزینش قرائت صحیح و آثار آن» که در «فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهـش دینی» شماره ۴۰، بهار و تابستان 1399 به چاپ رسیده است، اظهار کرد: «اختیار در قرائت با پیدایش اختلاف قرائت در نیمه دوم سده نخست و نیمه نخست سده دوم هجری بروز کرد.»

وی افزود: «سپس دانشمندان اسلامی سده‌های بعدی متأثر از کتاب(السّبعة) ابن مجاهد و اقدام وی مبنی بر انحصار قرائت در هفت قرائت، اختیار قرائی در قالب احتجاج و استدلال گرایی در قرائت را با ارائه معیارها و اسلوب‌ها به گزینش قرائت صحیح اقدام کردند.»

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث واحد تویسرکان خاطرنشان کرد: «در این پژوهش، تلاش بر آن است تا با رویکردی تاریخی و تحلیلی از بین معیارهای دانشمندان علم قرائت گذشته تاکنون، معیارهای علمی گزینش قرائت صحیح و اسلوب‌های روایی، ادبی، تفسیری و نگارشی اختیارات آنان که دربردارنده آثار ثبوتی و آثار منفی و آسیب‌هاست، تبیین شود.»

احتشامی درباره چکیده مقاله دیگر با عنوان «سنجش قرائت با معیار زبان عربی و شاخصه‌های گزینش قرائت صحیح» در مجله دو فصلنامه مطالعات قرائت قرآن وابسته به دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه در مجله پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سال هشتم، شماره 14، بهار و تابستان 1399 به چاپ رسیده است، گفت: «غنای ادبیات قرآن، موجب تدوین قواعد ادبی و نحوی زبان عربی شده و بر علم قرائت، تأثیر گذاشت. سپس اسلوب ادبی، زمینه‌ساز سنجش قرائت با معیار زبان عربی و گزینش قرائت صحیح شد.»

وی مراحل تاریخی سنجش قرائت با معیار زبان عربی و اهم نتایج آن را تبیین و عنوان کرد: «در عصر تابعین تا ظهور ابن‌مجاهد، قواعد نحوی، ضابطه‌مند نبود. پس از تدوین قواعد، نقد قرائت با معیار زبان عربی فراگیر شد و مباحث اجتهادی در قرائت، رواج یافت. در عصر پس از ابن مجاهد تا ظهور ابن‌جزری، قرائت هفت‌گانه رواج و مشروعیت یافت، اهمیت فزاینده به فن قرائت به وجود آمد. بازار قرائت پژوهی با رویکردی متعصبانه و قداست گرایانه، رونق یافت. دو دیدگاه نقد قرائت با معیار زبان عربی و قداست یافتن قرائت با اعتقاد به وحیانیّت آن، شکل گرفت.»

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث واحد تویسرکان اضافه کرد: «در عصر پس از ابن جزری تا عصر حاضر، اعتقاد به وحیانیّت قرائت رواج یافت. تلاش در توجیه قرائت ضعیف با حداقل‌های ادبی صورت گرفت. نگارش یافتن کتاب‌های ارزنده در علم قرائت، توسعه آن و شکل‌گیری شاخصه‌های قرائی، از دیگر وقایع این دوره است.»

به گزارش آنا، چاپ و نگارش بیش از ۲۰ مقاله در همایش‌های بین‌المللی و داخلی و بیش از هشت مقاله علمی پژوهشی وزارتین، چهار مقاله خارجی در ژورنال‌های بین‌المللی (ISI) و تألیف و تدوین بیش از ۱۳ کتاب و طرح پژوهشی را به همراه راهنمایی و مشاوره ۲۰ رساله دکتری در گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان از سوابق عملی احتشامی است.

داوری بیش از ۱۸ مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی و داخلی، داوری مقالات علمی در فصلنامه علمی پژوهشی«پژوهشنامه علوی»، تدریس دروس عمومی معارف اسلامی و دروس تخصصی الهیات و علوم قرآن و حدیث در مقاطع دکتری و ارشد، پژوهشگر برتر در دانشگاه‌های استان همدان سال ۹۷ و عضو شورای علمی تخصصی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی همدان ازجمله سوابق علمی احتشامی است.

عضو هیئت علمی افتخاری گروه قرآن جامعه بین‌المللی توسعه ارتباطات بین دانشگاهی (ISCDBU)، عضو کمیته علمی و داوری مرکز توسعه همایش‌های بین‌المللی پارس، داوری ۱۵ مقاله علمی در سومین کنفرانس بین‌المللی علوم قرآن و حدیث زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی تهران، رئیس کمیته مصاحبه‌کننده دکتری تخصصی در رشته علوم قرآن و حدیث در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۹۷ بخش از سوابق علمی احتشامی است.

انتهای پیام/4121/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان گروه علوم قرآن و حدیث فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان عضو هیئت علمی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نگارخانه ترانه باران، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقه‌مندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این نشست تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره و محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران همراه بود.

عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است، گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقه‌مند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

وی با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و ... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند.

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.

وی بیان کرد: از این رو آمادگی آن را داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قایل هستیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، می‌تواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

کد خبر 6089607

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • جزئیاتی از سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری